Sağlık

Harvard Psikoloğu Anlattı: Arkadaşlarınızın İyi Olmadığına Dair İşaretler ve Yardım Etmenin Yolları

Yıllardır tanıdığımız arkadaşlarımızın gerçekte nasıl bir zihinsel çaba sarf ettiklerinin farkında olmayabiliriz bazen.

American Psychological Association lideri ve Pepperdine Üniversitesi profesörü Thema Bryant, bu bahisle ilgili faydalı açıklamalarda bulundu. Doktora sonrası araştırmalarını Harvard Tıp Merkezi’nde yapan Bryant’ın açıklamalarını sizler için derledik…

Kaynak:https://www.cnbc.com/2023/04/03/harva…

Psikolog Thema Bryant, sorunu tanımlamanın ve bir analiz yolu geliştirmenin zor olduğunu bildiğini söyledi.

Bazı insanlar bu konuyu gündeme getirirlerse karşı tarafın kendini kötü hissedeceğinden endişelenirler. Ama bu doğru değil. Birisi zaten acı çekiyorsa, bu onun güzel olabileceği anlamına gelir.

İşte bir kişinin akıl hastası olduğunu gösteren işaretler… ?

1. Kaybolmak

Bazı insanlar sıkıntılı bir durumla karşılaştıklarında yardım istemek yerine kendilerini izole ederler. Onlardan bir süredir haber alamadıysanız veya onları bir süredir görmediyseniz, bu bir işaret olabilir.

2. Kendine zarar veren davranış

Kötü alışkanlıklarının arttığını veya gece geç saatlerde yemek yemeye başladıklarını fark edersiniz. Bazen şaka yapar gibi ‘Dün gece koca bir kutu dondurma bitirdim’ diyebilirler.

3. Sinirlilik ve sinirlilik

Küçük bir soruna, normalde arkadaşlığınızda göstermediği şekilde daha sert tepki verirlerse, bu onların uygun olmadığını gösterebilir.

4. Kendine zarar veren davranış

Kendileri hakkında, ‘Neden biri beni işe alsın?’ veya ‘Korkunç olduğum için kimse benimle çıkmak istemiyor’ vb. konuşmaları. Bu konuşmalar maliyetlerini göz ardı ettiklerini ve desteğe ihtiyaç duyduklarını gösteriyor.

Arkadaşınıza ? yardım etmenin yolları:

1. Önce kendi akıl sağlığınız…

Birine yardım etmeden önce, yardım edebilecek durumda olduğunuzdan emin olmalısınız.

Güzel ve rahat bir hafta geçirdiyseniz, arkadaşınızla bir yemek yiyin. Ancak zorlu bir haftanın ardından bitkin hissediyorsanız ve iş ya da özel yaşam ıstırabıyla boğuşuyorsanız, o kişiye iyi görünecek kişi siz olmayabilirsiniz.

2. Spesifik sorular sorun.

Birine yardım edecek durumdaysanız, ‘Naber?’ veya “Nasılsın?” Rutin cevaplar alacağınız sorular sormayın. Daha spesifik ol. Örneğin:

  • Bu hafta senin için nasıl geçti?

  • Hayat nasıl gidiyor?

  • Bu hafta iyi ve kötü haberler neler?

Bu sorulara verdikleri cevaplar size çok şey anlatabilir: Örneğin, arkadaşınız Cumartesi günü 14 saat uyuduğunu söylediyse, konuyu buradan daha derine inebilirsiniz: ‘Gerçekten yorgun olmalısın. Sizce bu yorgunluğa ne sebep oluyor?’beğenmek…

3. Ne kadar zamanınız olduğuna dikkat edin.

Böyle hassas konularda ne söylediğiniz kadar nasıl söylediğiniz de önemlidir. Birine nasıl olduğunu sorduğunuzda yavaşlayın: Bu, ‘iyiyim’ geçiştirmesinden çok gerçek bir cevap istediğinizi gösterir.

Cevabı önemsediğinizi ve gizlice bakmak yerine gerçek bir konuşma yapmak istediğinizi gösterir. Bu nedenle, herhangi bir yanıta rağmen konuşmanın uzayacağını unutmayın.

4. Doğru tonlamayı kullanın.

Birden fazla duygusal desteğe ihtiyaç duymak, beraberinde bir utanç duygusu taşır. Bu nedenle, birine yardım ederken, mutlak bir kabul ve yargılamama atmosferi yaratın, kucaklayıcı olun.

Onlara ne kadar sınırlı ve dolu olduklarını anladığınızı gösteren bir tonla hitap edin.

5. Pes etmeyin.

Doğru yolu izleseniz bile arkadaşınızın içi çabuk açılmayabilir. Bazen biraz ısrarcı olmak güzeldir.

Ben olsam ilk ‘iyiyim’ cevabını aldıktan sonra bu kadar çabuk bırakmazdım. İkinci bir soru sorduğunuzda bire bir cevap alırsanız ‘Tamam ama konuşmak isterseniz buradayım’ formunda açık kapı bırakabilirsiniz.

Bu, daha sonra konuşmaya karar verdiklerinde gelip konuşabileceklerini bilmelerini sağlar.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

-
Başa dön tuşu